AhliMu MenJawab


“Maka bertanyalah kepada ahlinya (orang-orang yang tahu atau pakar) jika kamu tidak mengetahui (keadaan sesuatu perkara).” (an-Nahl: 43)

Sabtu, 28 Jun 2014

Apa Perlu Agama Kalau Sudah Baik?

Soalan:

Allah bagi ada agama ni untuk mengajar manusia jadi baik...kan?

Tetapi, ada hamba Allah ni kata dia dah baik, apa guna lagi Allah adakan agama?

Jawaban:

Allah SWT berfirman[1],


"Dan siapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga, dan mereka pula tidak akan dianiaya sedikitpun."

Bila kita memahami ayat ini, kita akan dapati bahawa kunci nak masuk syurga ialah beriman, dan nak beramal mesti beriman.

Nasihat saya, kita cuba jangan 'bajet' bagus dengan kebaikan yang kita lakukan, saya tanya, siapa yang ciptakan kebaikan itu sendiri. Bukankah Allah?

Saya ingin membawa satu anologi mudah. Minta maaf, saya perlu buat analogi seperti ini. Bukanlah saya nak merendahkan Islam itu sendiri. Saya bawa contoh, ada sebuah kenderaan dan ada seorang pemandu. Ada kenderaan yang baik sahaja tidak akan berguna kalau tidak ada orang yang reti memandu kenderaan tersebut. 

Ada Mercedes yang hebat tidak akan bergerak jikalau pemandu tidak pernah memandu apa-apa kenderaan bermotor. Islam adalah kenderaan yang paling bagus, maka sangat rugi bagi pengguna yang tidak tahu menggunakannya.

Allahu'alam


NOTA KAKI

[1] an-Nisa 4:124


Tiada ulasan:

Catat Ulasan