AhliMu MenJawab


“Maka bertanyalah kepada ahlinya (orang-orang yang tahu atau pakar) jika kamu tidak mengetahui (keadaan sesuatu perkara).” (an-Nahl: 43)

Jumaat, 27 September 2013

Sembah Kaabah atau Allah?


 Soalan:

Umat Islam menyembah Allah atau menyembah Kaabah? Bagaimanakah kita mahu berhadapan dengan non-muslim yang bertanya soalan sebegini?

Jawapan:

Kaabah adalah kiblat dan bukannya Tuhan. Kita menyembah Allah dan bukan menyembah Kaabah. Tidak seperti berhala, kita perlu berhadapan dengan berhala jika mahu menyembahnya. Tetapi tidak Kaabah, tidak semestinya kita perlu berhadapan dengan Kaabah baru boleh melaksanakan tuntutan solat. Tanpa berhadapan dengan Kaabah pun kita masih boleh bersolat. 

Sesiapa yang menyembah Kaabah, maka menurut Professor Dr. Hamka di dalam Kristianisasi dan Sekularisasi, dia telah kafir mengikut hukum Islam.

Apakah hujah bagi mematahkan kenyataan bahawa umat Islam menyembah Kaabah:


1.      Menghadapkan diri ke arah Masjid al-Haram merupakan satu perintah Allah. 

“…Palingkanlah mukamu ke arah Masjid al-Haram…” (Surah al-Baqarah ayat 144)

Kaabah berada di dalam Masjid al-Haram. Maka kita menghadapkan diri ke arah Kaabah. Seandainya Kaabah dipindahkan atau dibawa lari ke tempat yang lain selain dari Masjid al-Haram, misalnya di Malaysia. Umat Islam tetap menghadapkan diri mereka ke Masjid al-Haram bukan tempat terletaknya Kaabah.


2.      Umar melihat Nabi S.A.W mencium Hajar Aswad.

Umar al-Khattab berkata: 

“Saya tahu bahawa kamu itu batu dan tidak akan membawa kebaikan mahupun kedurjanaan. Jika saya tidak pernah melihat Nabi Muhammad S.A.W menyentuh dan mencium kamu, maka saya juga tidak akan menyentuh dan mencium kamu.” Boleh lihat riwayat ini di dalam Sahih Bukhari di dalam bab Haji. 

Apa yang hendak disampaikan ialah, jika Nabi tidak menyuruh umat Islam berkiblatkan Kaabah, maka umat Islam tidak akan berkiblatkan Kaabah.


3.      Tawaf Kaabah sebagai simbolik Tuhan itu Esa.

Menurut Dr.Zakir Naik, perlakuan tawaf merupakan simbol kepercayaan dan menyembah Tuhan yang Esa. Setiap bulatan mengelilingi Kaabah mempunyai satu pusat. Oleh itu umat Islam hanya mensatukan Tuhan, iaitu Allah yang Maha Esa.


4.      Kita tengok televisyen atau menonton rancangan di dalam televisyen?

Hakikatnya kita menonton rancangan di dalam televisyen tersebut. Walaupun kita mengatakan kita menonton televisyen. Apa yang ada di sebalik televisyen? Cuma wayar. Kita mengatakan kita menonton rancangan wrestling, namun kita tidak akan mendapat The Rock jika kita melihat di dalam televisyen. Namun kita akan mendapati The Rock di dalam rancangan Televisyen tersebut.

Maka begitulah Kaabah. Kita sembah Allah namun simbolik kita sembah Allah ialah dengan kita menghadapkan diri kita kepada Kaabah.


5.      Kaabah sebagai simbolik kesatuan umat.

Jika arah kiblat solat tidak ditentukan, maka akan terjadi kacau bilau. Nanti seorang akan menghadap timur, seorang akan menghadap barat, selatan dan sebagainya. Maka bagi mengelakkan keadaan sedemikan, maka diwajibkan untuk menghadap satu kiblat yang sama iaitu Kaabah. Sedangkan Kaabah itu “مَثَابَةً۬” iaitu tempat tumpuan bagi umat manusia, seperti yang diterangkan di dalam surah al-Baqarah ayat 125.

Tidak seperti gereja besar. Tak semua Kristian berkumpul di situ. Berbeza sungguh dengan Kaabah yang senantiasa dikunjungi oleh semua jenis orang Islam dari seluruh negara.


6.      Keadaan kiblat jika berada di suatu tempat yang tidak diketahui arah kiblat.

Firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 115, “Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat, maka ke mana pun kamu menghadap di situlah wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya) lagi Maha Mengetahui.”
Di sini menjadi dalil bahawa sekiranya umat Islam berada dalam suatu tempat yang tidak diketahui arah kiblat, mereka diizinkan melakukan solat dengan menghadap ke arah mana sahaja mengikut keyakinannya.


7.      Robohnya Kaabah.

Kaabah pernah beberapa kali dirobohkan. Misalnya, dizaman Bani Umayyah, dalam usaha untuk menawan semula Kota Makkah dari pemerintahan Abdullah Bin Zubair, Hajjaj Ibn Yusuf al-Thaqafi telah melontar peluru batu terhadap Kaabah sehingga keadaan Kaabah rosak teruk. Kaabah terpaksa diperbaiki semula mengambil masa berbulan-bulan lamanya (Bahkan, runtuh bina runtuh Kaabah dijadikan permainan para Khalifah terkemudian. Imam Malik mengeluarkan fatwa bahawa jangan jadikan runtuh dan membina Kaabah ini sebagai permainan para Khalifah.[3]) Namun tidak pernah umat Islam berhenti bersolat kerana tidak ada “sembahan” untuk disembah. Ini adalah kerana umat Islam menyembah Allah yang tidak pernah runtuh atau rosak!

Dalam hadis riwayat Ahmad sendiri disebutkan bahawa satu hari nanti umat Islam akan kehilangan Kaabah kerana Kaabah akan diruntuhkan oleh kaum Euthophia.[4] Maka kepada siapa yang akan umat Islam sembah selepas kehilangan Kaabah? Allah!


8.      Sejadah gambar Kaabah.

Cuba tanyakan kepada mereka yang bertanya, beranikah mereka memijak gambar berhala mereka? Lihat sahaja sejadah yang umat Islam gunakan untuk menunaikan solat terpampang gambar Kaabah namun mereka tidak ada masalah untuk memijak gambar Kaabah tersebut. Bahkan dipijaknya setiap hari malah 5 kali sehari. Ini bertentangan sekali dengan golongan penyembah berhala yang sama sekali tidak berani untuk memijak gambar berhala mereka kerana itu merupakan bahan sembahan mereka.


9.      Melaungkan azan , Mendirikan solat dan Menggantikan kiswah di atas Kaabah.

Bilal Bin Rabbah pada zaman Rasulullah akan berdiri di atas Kaabah untuk melaungkan azan. Begitu juga ada hukum bersolat di dalam Kaabah bahkan ada ulama yang menyatakan bahawa sah solat seseorang di atas Kaabah[5] bersandarkan kepada hadis yang membenarkan solat di dalam Kaabah. Walaupun ada larangan untuk bersolat di atas Kaabah namun hukumnya menurut ulama bukan haram tetapi makruh.[6]

Kalau benar orang Islam menyembah Kaabah, kenapa pula penyembah berhala yang berdiri di atas berhala yang disembah? Kalau pijak gambar berhala pun sudah mendatangkan penghinaan terhadap berhala apatah lagi memijak berhala itu?

Bilal Bin Rabbah berdiri di atas Kaabah namun tidak ada teguran ataupun larangan daripada Rasulullah pun bahawa itu menghina Tuhan ‘sembahan’ Umat Islam. Tidak ada! Sekiranya Kaabah merupakan Tuhan yang disembah umat Islam, sudah pasti sahabat tidak sanggup menaiki dan berdiri di atas Kaabah.

Kalau kita lihat sehingga hari ini, proses menggantikan kiswah (kelambu) Kaabah masih diteruskan. Kalau diperhatikan, proses tersebut turut perlu diuruskan dengan cara menaiki serta berdiri di atas Kaabah ketika menggantikan kelambu tersebut.


10.  Keadaan berdiri bila berada di atas kapal terbang yang lalu di atas Kaabah.
Jika kita menyembah Kaabah, bermakna apabila kita berada di atas kapal terbang yang lalu di atas Kaabah, adakah kita perlu meniarap? Muka kita menghadap lantai kerana kita mahu menghadap sembahan! Ataupun kita berdiri ala-ala Micheal Jackson, condong ke hadapan jika kita berada di atas awan untuk menghadap Kaabah yang berada dibawah. Begitu juga keadaannya jika kita berada didasar laut dan (jika) kebetulan kita berada di betul-betul di bawah Kaabah, kita tidak akan menelentang kerana kita mahu menghadap sembahan![7]


11.  Kita meminta kepada siapa?

Kalau betul kita menyembah Kaabah, mengapa kita tidak meminta kepada Kaabah didalam doa kita? tetapi kita meminta kepada Allah bukan Kaabah.[8]


Rujukan:

[1] Dr.Zakir Abdul Karim Naik. Jawapan Kepada Pertanyaan Bukan Islam Tentang Islam (Answer to Non-Muslim Common Question About Islam). 2013. Perniagaan Jahabersa. Johor Darul Ta’zim.
[2] Lim Jooi Soon. Majalah Iman Isu 5; Da’i: Umat Islam Sembah Kaabah? 2012. Utusan Karya Sdn.Bhd. Selangor Darul Ehsan.
[3] Suntingan daripada kuliah Ustaz AbuNaufal Bashasunnahar Bin Puasa. http://abuqawliy18.blogspot.com/2011/11/sedikit-mengenai-kaabah.html 
[4] Sheikh Ahmad Fahmi Zam-Zam. Kiamat Hampir Tiba. m/s 118
[5] Ustaz Hasnil Abu Bakar. Majalah Q&A jilid 20; Sahkah Solat di Atas Kaabah? 2013. Galeri Ilmu Sdn.Bhd. Selangor Darul Ehsan.
[6] Dr.Zaharuddin Abdul Rahman. Formula Solat Sempurna Edisi Kemas Kini. 2012. Telaga Biru Sdn Bhd. Selangor Darul Ehsan.
[7] Suntingan daripada kuliah Ustaz Farid Ravi
[8] Faisal Abdul Rahman. Tuhan Untuk Semua. PTS Publication

Tiada ulasan:

Catat Ulasan