AhliMu MenJawab


“Maka bertanyalah kepada ahlinya (orang-orang yang tahu atau pakar) jika kamu tidak mengetahui (keadaan sesuatu perkara).” (an-Nahl: 43)

Jumaat, 4 April 2014

Apa itu Tunang?



Soalan:

Betulke kalau kita melamar seorang perempuan tu walaupun family dia tak tahu, maka kita dah dikira bertunang dengan dia?

Jawapan:

1.      Ustaz Subhi Sidon

Soalan ini ditujukan kepada seorang Qadhi Batu Pahat yang popular, al-Fadhil Ustaz Subhi Sidon, beliau menjawab:

“Bila mana kita melamar pasangan tersebut tanpa diketahui oleh walinya. Maknanya, “Saya nak dengan awak, dan saya nak bertunang dengan awak. Ok?” Adakah itu dikira bertunang? TIDAK, sebab dia ada walinya. Walinya ialah wilayah kepada perempuan tersebut. Siapa wilayah kuasanya?  (perempuan) di bawah walinya. Sebab itu kena ambil izin dipersetujui oleh walinya dan dipersetujui oleh pihak perempuan barulah dinamakan bertunang.
Kalaulah hukum mengatakan itu sahaja dah boleh diterima sebagai pertunangan, oh huru-hara jadinya.
Bapa terima pinangan. Ok, bapa boleh menikahkah mauliyahnya atau mauliyahnya yang bikir. Apa itu bikir? dara. Bikrun, Anak dara. Tanpa izin, menikah mauliyahnya yang dara tanpa izin daripada anak perempuannya[1], dia boleh tetapi lebih baik dan sunat lebih afdhal jika mengambil izin. Tetapi dalam hukum syarak boleh menikahkan mauliyahnya tanpa izin daripada bikrun ataupun mauliyahnya yang dara.
Berbanding dengan janda, janda dia kena ambil izin (daripada janda). Sebab itu Janda bila mana kita nak minta izin, “kamu setuju tak untuk dinikahkan dengan Fulan bin Fulan?” dia mengangguk tak dikira izin. “Kamu setuju tak bernikah dengan fulan?” dia senyum. Itu tidak dinamakan izin. Dia kena lafaz,“Kamu setuju,” “Setuju.” Tetapi perempuan yang bikrun atau perempuan yang dara dia tak perlu izin daripada walinya, boleh dinikahkan.
Dalam hal pertunangan (kalau perempuan bersetuju tanpa walinya), itu tidak dinamakan pertunangan.”


2.      Ustaz Adnin Roslan

Begitu juga sahabat saya, al-Fadhil Ustaz Adnin Roslan, pemilik blog AdninRoslan.blogspot.com menyatakan ia tidak dikira sebagai tunang.


3.      Ustaz Azhar Idrus

Namun jawapan yang berbeza diberikan oleh Ustaz Azhar Idrus ketika ditanya soalan sama ada adakah dikira tunang melalui sms, maka Ustaz Azhar mengatakan sah [Video: (Baru) Hukum tunang dalam handphone - Ustaz Azhar Idrus]:

Jadilah isteri saya,” Buka dalam bab-bab khitbah, dia panggil lafaz meminang dah…
(Perempuan jawab,) “Kita ok je”, ok tak jadi sarih. Ok banyak bahasa. Ok maknanya Ok kira semula, Ok mari mak bapak. Jadi tu kinayah. Jadi kalau ok tu dalam hati perempuan mengatakan maknanya suka maka sah menjadi tunang orang. Faham? Walaupun bergurau.
Sebab yang berat iaitu kahwin, bergurau pun sah maka ringan pada kahwin, (iaitu) tunang, lebih-lebih daripada sah. Faham?
Jadi kalau dijawab perempuan itu dengan jawab, Qabul yang sarih, seperti:
Saya reda.”
Saya suka.”
Saya nak.”
Saya tidak membangkang sedikit pun.”
Saya terima.”
Jadi sah (bertunang).”

Didalam al-Ustaz[3], Ustaz Azhar Idrus menjelaskan:

"Seorang lelaki apabila menyatakan hasrat untuk meminang dan perempuan tersebut setuju maka dikira sebagai tunang dari sudut Islam. Dengan syarat perempuan tersebut sudah baligh, cerdik dan pandai bawa diri. Tetapi sekiranya perempuan tersebut belum baligh atau gila, maka persetujuannya tidak sah. Perlu kepada persetujuan ibu bapa. Adapun kebiasaan masyarakat datang dengan rombongan itu hanyalah adat."


4.      Ustazah Fatimah Syarha

Ustazah Fatimah Syarha di dalam Forum “Aku Terima Nikahnya 2.0” menyatakan:

“Apa itu bertunang? Khitbah?
Ada perbezaan perbezaan pendapat di kalangan para ulama. Kalau boleh merujuk kitab-kitab seperti (karangan) Abdul Karim Zaidan, Wahbah az-Zuhaily. Mereka ni ada definisi-definisi tersendiri tentang bertunang.
Ada yang kata bertunang itu adalah persetujuan antara lelaki dan perempuan.
Bila Ahmad mesej dekat Aminah, “Aminah, saya rasa nak cop awak.” Aminah kata, “Yeay yeay, yeay yeay.”
Lepas (Aminah bersetuju) tu, adakah mereka bertunang? Ikut salah satu pendapat antara pendapat yang banyak. Ya, dah bertunang. Sebab persetujuan antara dua pihak.
Ada juga yang kata bertunang itu adalah persetujuan, keluarga antara lelaki dan juga perempuan.
Kalau ikut hukum adat dekat Malaysia, boleh rujuk pendapat ilmuan antaranya Ustaz Nidzam. Beliau memang cenderung kepada kalau dekat Malaysia ni al-‘Adatu Muhakkamah[2]. Adat itu boleh menjadi hukum. Pertunangan dekat Malaysia ini, ada persetujuan antara dua keluarga, antara (pihak) lelaki dan juga perempuan.
Takpe, Perbezaan pendapat itu biasa.”

Wallahu'alam


[1] Hanya wali  mujbir sahaja yang boleh menikahkan anak dara. Sila rujuk Fiqh Manhaji
[2] Salah satu kaedah fiqh paling utama. al-‘adah muhakkamah iaitu adat dijadikan sumber perundangan.-Majalah al-Ustaz Isu 19:Usul dan Kaedah, Antara Kaedah dan Usul. Ustaz Ahmad Fauwaz Fadzil
[3] Ustaz Azhar Idrus(2012), Al-Ustaz Isu Perdana; Macam-Macam Musykil: Bilakah Disebut Bertunang? m/s 101. Telaga Biru Sdn Bhd: Selangor Darul Ehsan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan