Soalan:
Betulke
kalau kita melamar seorang perempuan tu walaupun family dia tak tahu, maka kita
dah dikira bertunang dengan dia?
Jawapan:
1. Ustaz
Subhi Sidon
Soalan
ini ditujukan kepada seorang Qadhi Batu Pahat yang popular, al-Fadhil Ustaz Subhi
Sidon, beliau menjawab:
“Bila
mana kita melamar pasangan tersebut tanpa diketahui oleh walinya. Maknanya,
“Saya nak dengan awak, dan saya nak bertunang dengan awak. Ok?” Adakah itu
dikira bertunang? TIDAK, sebab dia ada walinya. Walinya ialah wilayah kepada perempuan tersebut. Siapa
wilayah kuasanya? (perempuan) di bawah walinya. Sebab itu kena
ambil izin dipersetujui oleh walinya dan dipersetujui oleh pihak perempuan
barulah dinamakan bertunang.
Kalaulah
hukum mengatakan itu sahaja dah boleh diterima sebagai pertunangan, oh
huru-hara jadinya.
Bapa
terima pinangan. Ok, bapa boleh menikahkah mauliyahnya
atau mauliyahnya yang bikir. Apa itu bikir? dara. Bikrun, Anak
dara. Tanpa izin, menikah mauliyahnya
yang dara tanpa izin daripada anak perempuannya[1],
dia boleh tetapi lebih baik dan sunat lebih afdhal
jika mengambil izin. Tetapi dalam hukum syarak boleh menikahkan mauliyahnya tanpa izin daripada bikrun ataupun mauliyahnya yang dara.
Berbanding
dengan janda, janda dia kena ambil izin (daripada janda). Sebab itu Janda bila
mana kita nak minta izin, “kamu setuju tak untuk dinikahkan dengan Fulan bin
Fulan?” dia mengangguk tak dikira izin. “Kamu setuju tak bernikah dengan
fulan?” dia senyum. Itu tidak dinamakan izin. Dia kena lafaz,“Kamu setuju,”
“Setuju.” Tetapi perempuan yang bikrun
atau perempuan yang dara dia tak perlu izin daripada walinya, boleh dinikahkan.
Dalam
hal pertunangan (kalau perempuan bersetuju tanpa walinya), itu tidak dinamakan
pertunangan.”
2. Ustaz
Adnin Roslan
Begitu
juga sahabat saya, al-Fadhil Ustaz Adnin Roslan, pemilik blog AdninRoslan.blogspot.com menyatakan ia tidak dikira
sebagai tunang.
3. Ustaz
Azhar Idrus
Namun
jawapan yang berbeza diberikan oleh Ustaz Azhar Idrus ketika ditanya soalan
sama ada adakah dikira tunang melalui sms, maka Ustaz Azhar mengatakan sah:
“Jadilah isteri saya,” Buka dalam bab-bab
khitbah, dia panggil lafaz meminang dah…
(Perempuan
jawab,) “Kita ok je”, ok tak jadi sarih. Ok banyak bahasa. Ok maknanya Ok
kira semula, Ok mari mak bapak. Jadi tu
kinayah. Jadi kalau ok tu dalam hati perempuan mengatakan maknanya suka
maka sah menjadi tunang orang. Faham? Walaupun bergurau.
Sebab
yang berat iaitu kahwin, bergurau pun sah maka ringan pada kahwin, (iaitu)
tunang, lebih-lebih daripada sah. Faham?
Jadi
kalau dijawab perempuan itu dengan jawab, Qabul yang sarih, seperti:
“Saya reda.”
“Saya suka.”
“Saya nak.”
“Saya tidak membangkang sedikit pun.”
“Saya terima.”
Jadi
sah (bertunang).”
Didalam al-Ustaz[3], Ustaz Azhar Idrus menjelaskan:
"Seorang lelaki apabila menyatakan hasrat untuk meminang dan perempuan tersebut setuju maka dikira sebagai tunang dari sudut Islam. Dengan syarat perempuan tersebut sudah baligh, cerdik dan pandai bawa diri. Tetapi sekiranya perempuan tersebut belum baligh atau gila, maka persetujuannya tidak sah. Perlu kepada persetujuan ibu bapa. Adapun kebiasaan masyarakat datang dengan rombongan itu hanyalah adat."
Didalam al-Ustaz[3], Ustaz Azhar Idrus menjelaskan:
"Seorang lelaki apabila menyatakan hasrat untuk meminang dan perempuan tersebut setuju maka dikira sebagai tunang dari sudut Islam. Dengan syarat perempuan tersebut sudah baligh, cerdik dan pandai bawa diri. Tetapi sekiranya perempuan tersebut belum baligh atau gila, maka persetujuannya tidak sah. Perlu kepada persetujuan ibu bapa. Adapun kebiasaan masyarakat datang dengan rombongan itu hanyalah adat."
4. Ustazah
Fatimah Syarha
Ustazah
Fatimah Syarha di dalam Forum “Aku Terima Nikahnya 2.0” menyatakan:
“Apa
itu bertunang? Khitbah?
Ada
perbezaan perbezaan pendapat di kalangan para ulama. Kalau boleh merujuk
kitab-kitab seperti (karangan) Abdul Karim Zaidan, Wahbah az-Zuhaily. Mereka ni
ada definisi-definisi tersendiri tentang bertunang.
Ada
yang kata bertunang itu adalah persetujuan antara lelaki dan perempuan.
Bila
Ahmad mesej dekat Aminah, “Aminah, saya rasa nak cop awak.” Aminah kata, “Yeay
yeay, yeay yeay.”
Lepas
(Aminah bersetuju) tu, adakah mereka bertunang? Ikut salah satu pendapat antara
pendapat yang banyak. Ya, dah bertunang. Sebab persetujuan antara dua pihak.
Ada
juga yang kata bertunang itu adalah persetujuan, keluarga antara lelaki dan
juga perempuan.
Kalau
ikut hukum adat dekat Malaysia, boleh rujuk pendapat ilmuan antaranya Ustaz
Nidzam. Beliau memang cenderung kepada kalau dekat Malaysia ni al-‘Adatu Muhakkamah[2].
Adat itu boleh menjadi hukum. Pertunangan dekat Malaysia ini, ada persetujuan
antara dua keluarga, antara (pihak) lelaki dan juga perempuan.
Takpe,
Perbezaan pendapat itu biasa.”
Wallahu'alam
Wallahu'alam
[1] Hanya wali mujbir sahaja yang boleh
menikahkan anak dara. Sila rujuk Fiqh Manhaji
[2] Salah satu kaedah fiqh paling
utama. al-‘adah muhakkamah iaitu adat
dijadikan sumber perundangan.-Majalah al-Ustaz Isu 19:Usul dan Kaedah, Antara
Kaedah dan Usul. Ustaz Ahmad Fauwaz Fadzil
[3] Ustaz Azhar Idrus(2012), Al-Ustaz Isu Perdana; Macam-Macam Musykil: Bilakah Disebut Bertunang? m/s 101. Telaga Biru Sdn Bhd: Selangor Darul Ehsan
[3] Ustaz Azhar Idrus(2012), Al-Ustaz Isu Perdana; Macam-Macam Musykil: Bilakah Disebut Bertunang? m/s 101. Telaga Biru Sdn Bhd: Selangor Darul Ehsan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan